Identiteitsfraude

Identiteitsfraude is fraude met/of misbruik van identiteit en identiteitsgegevens. Personen trachten op deze manier onrechtmatig aanspraak te maken op onder andere; mobiele telefonie abonnementen, uitkeringen, zorgverzekeringpasjes, huren van computers, kantoorartikelen, bouw benodigdheden, licht/beeld/geluidsapparatuur, alsmede het huren van auto’s. Identiteitsfraude wordt steeds makkelijker

In de huidige informatiemaatschappij is het in toenemende mate mogelijk om fraude te plegen door gegevens van derden te misbruiken. De fraudeur doet zich op basis van deze gegevens voor als derde en weet op deze manier diensten, goederen of betalingen te krijgen.

De gegevens die hiervoor nodig zijn worden op vele manieren verzameld. Denk hierbij aan diefstal uit de brievenbussen (lees: hengelen) van woningen/flats, zakkenrollen van portemonnees, het doorzoeken van afval, inbraak in woningen, verduistering op de werkvloer.

 

“Een fraudeur maakt altijd een bewuste keuze! Het is daarom van groot belang te zorgen voor goede preventieve maatregelingen! Dit minimaliseert de risico’s.”

Hoe gaat het in zijn werk?

De fraudeur bouwt een informatie positie op ten aanzien van zijn/haar doelwit en slaat vervolgens zijn/haar slag door bedragen over te boeken, bestellen te doen en diensten af te nemen. De schade wordt in de meeste gevallen niet geleden door het slachtoffer van de gegevens diefstal, maar door de leverancier van de diensten, goederen of betalingen.

Dit kunnen o.a. zijn: banken, verzekeraars, postorderbedrijven, autoverhuurbedrijven en /of telecommunicatiebedrijven.

Privacy policy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
© 2019 Adviesbureau De Vallei